“Scientists have recently determined that it takes approximately 400 repetitions to create a new synapse in the brain – unless it is done with play, in which case, it takes between 10 and 20 repetitions.” – Dr. Karin Purvis
De kracht van simulaties en games is gelegen in de effectiviteit van ervarings- of empirisch leren, zoals kernachtig is weergegeven in het figuur hiernaast. In simulaties en games worden dilemma’s en mechanismen uit de werkelijkheid op krachtige wijze voelbaar gemaakt: hier kan geoefend en geëxperimenteerd worden met (nieuw) gedrag. Door de onmiddellijke feedback wordt reflectie gestimuleerd en kunnen nieuwe inzichten steeds opnieuw getest worden: de leercyclus. De game-ervaring, emoties en (soms) pijnlijke momenten maken dat deze nieuwe inzichten bestaande veronderstellingen op de proef (gaan) stellen. Dit kan het begin zijn van internalisatie van nieuwe inzichten. De games vormen namelijk vaak een indringende spiegel, die deelnemers het inzicht biedt dat er (toch) veel verbeterd moet worden en hen hiervoor motiveert. Er wordt tijdens en na de game óók geleerd op niveau van de groep: door collectief te ervaren en na te bespreken kunnen de deelnemers op dezelfde golflengte komen en een gemeenschappelijk idioom ontwikkelen over de probleemstelling en/of uitdaging in hun bedrijf of organisatie. Games zijn kort gezegd dus niet alleen uitdagend en ‘fun’, maar zorgen bovenal voor een hoge leersnelheid door de face-to-face game-ervaring, flow*, hierbij loskomende emoties en de nabespreking in groepsverband.
*Zie voor meer over flow-ervaring: M. Csikszentmihalyi (1990), “Flow: The Psychology of Optimal Experience”
Meer hersenvoer – classic van de founding father van Gaming als wetenschappelijke discipline: Richard D. Duke (1974), “Gaming: the Future’s Language”; een free download vindt u hier.